Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

onsdag 3 juni 2009

United är "the team to beat"

Vilket engelskt lag har den bäste tränaren? För att svara på frågan delar jag upp tränarjobbet i några viktiga beståndsdelar;
Matchcoaching, spelarutveckling,

Bäste matchcoach och därmed vinnare måste nog Alex Ferguson utses till eftersom United vunnit 11 av de senaste 17 ligatitlarna och därtill två Champions League-titlar.

Men det beror nog i första hand på att sir Alex fått chansen att bygga upp ett spelsystem under så många år jämfört med konkurrenterna. Chelsea byter tränare för ofta för att skapa kontinuitet. Wenger i Arsenal har förvisso byggt upp ett spelsystem, men värvar lite för många unga spelare för att kunna vinna titlar. Liverpool är definitivt på gång att bygga upp något under Benitez ledning. Min slutsats är att Ferguson är bäste vinnartypen, men att övriga stjärntränare är minst lika bra att matchcoacha.

När det gäller spelarutveckling faller min röst på Wenger, som gång på gång bevisar sin fantastiska förmåga att utveckla unga spelare till världsstjärnor. Benitez i Liverpool har gjort ett jättejobb de sista åren och det skall bli spännande att se om Liverpool kan ta över tronen den kommande säsongen.

Chelsea är mer som Real Madrid och Milan. De bygger inte lag på samma sätt som konkurrenterna, utan köper istället de spelare de vill ha. Den modellen är också mycket bra har det visat sig.

Manchester Uniteds organisation för spelarutveckling är dock svårslagen, vilket resultaten också visar.

Min slutsats blir därför att Alex Ferguson och Manchester Uniteds gigantiska organisation är bäst i England och kommer därför att fortsätta vara "the team to beat" i engelsk fotboll.


Medier skriver: AB DN SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar