Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

fredag 26 juni 2009

Tufft för Brasilien om ett år

Brasilien lyckades med lite flyt besegra Sydafrika med 1-0 och därmed kvalificera sig till final i Confederations cup mot överraskningen USA. Brassarna imponerar i korta perioder, men gör absolut inte mer än de behöver.

Troligen kommer de att besegra USA och vinna det som tidigare hette för-VM, men när det om ett år är dags för den verkligt prestigefyllda turneringen, VM, nere i Sydafrika, kommer Brasilien att få konkurrens av många mycket starka nationer; Argentina, Holland, England, Italien, Spanien kommer att utgöra stora hot mot Brasilien.

Och ännu har aldrig vinnarna av för-VM lyckats vinna den efterföljande VM-turneringen.


Medier skriver: AB DN SvD Exp

4 kommentarer:

  1. Håller med dig i vissa stunder, men lite fel är det väl att höja ett varningens finger för Italien? Dom sitter väl i ett tuffare läge än Brasilien i och med vad dom visade i Confederation Cup?

    SvaraRadera
  2. Det är sant, men ser man på papperet har dom ett landslag som kan vinna VM och Lippi har levererat förut.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte om jag ska kalla det för flyt att Brasilien besegrade Sydafrika. Det handlar om livsvillkor och spelare som spelar för sina liv. En sådan match betyder oerhört mycket för det sydafrikanska folket och inte minst för spelarna själva som kan få en biljett till de europeiska storklubbarna och kontrakt värda långt över de löner de får nu som knappt räcker för mat till familjen, medan de brasilianska spelarna med sina fantasilöner spelar av en match i raden. När en match är viktig för Brasilien tar de fram det som behövs och kämpar för att vinna vilket både Italien fick känna på och Argentina i förra finalen.

    SvaraRadera