Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

torsdag 4 juni 2009

Golfens framtid kan vara hotad

Tiger Woods är orolig för golfens återväxt. Allt färre barn och ungdomar intresserar sig för det fantastiska sällskapsspelet golf. Och siffrorna talar sitt tydliga språk, i alla fall när det gäller den demografiska fördelningen.

40-talisterna, som nu går in i pensionsåldern, dominerar de flesta medlemsmatriklarna i vårt avlånga land. Vad händer när den generationen efter hand försvinner och skall ersättas av endera ungdomar eller fler medelålders golfare? Här har golfförbundet och våra golfklubbar ett stort problem att lösa.

Ett annat problem som kan bli en följd av färre golfare är; Vilka klubbar kommer att vara mest populära i framtiden?

Jag tror att lyxanläggningarna kommer att fortsätta locka tillräckligt med folk. Det kommer alltid att finnas relativt många golfare som vill vara medlemmar i klubbar som kan erbjuda en kombination av högklassiga fairways och greener och lyxiga faciliteter runt banan.

De andra vinnarna är de enkla anläggningarna som lockar med låga medlemsavgifter och greenfees, möjligheter till 6-håls- och 12-hålsrundor på kort tid kombinerat med bra träningsmöjligheter.

Själv har jag valt Bokskogens GK, vilket får representera den lyxiga möjligheten med spel på den fantastiskt fina gamla banan och i stort sett året runt-spel på nya banan och ett mycket trevligt klubbhus med en riktigt bra restaurang. Dessutom har jag också valt Hylliekrokens GK, för tillgången till mycket bra träningsmöjligheter året om och möjligheter till snabba träningsrundor på deras korthålsbana.

Förlorarna i framtiden är troligen de klubbar som varken kan konkurrera med de bra anläggningarna när det gäller kvalitet eller med de billiga banorna när det gäller tillgänglighet och pris. Jag hoppas att min sommarklubb, Arvika GK, inte tillhör förlorarna.


Medier skriver: AB DN SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar