Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

söndag 14 juni 2009

Jag håller med Skolministern

Enligt nya skollagen skall man inte ges möjlighet att läsa upp redan godkända kurser på komvux. Från IG till G kommer att vara möjligt, men inte från G till VG eller MVG.

Jag håller helt och hållet med skolminister Jan Björklund (Fp) om att samhällets resurser inte skall subventionera dessa möjligheter. Däremot tycker jag att det skall vara möjligt att betala för möjligheten att tentera upp betyg.

Medier skriver: AB DN SvD

9 kommentarer:

  1. Jag hade 1.6 i gymnasiet (motsvarar 3.0) och har levt ett liv arbetslös i kamp om att få arbete.

    För några år sedan fick jag en ny chans och har idag läst upp maxbetyg och är påväg in i en akademisk karriär.

    Min IQ nivå ligger på 133. Jag tillhör de översta 2% i Sverige, men min far var alkoholist och jag blev mobbad i skolan.

    SvaraRadera
  2. Varför

    Om skolan misslyckats att identifiera att en person tex har dyselexi och man sent om sider själv får fram informationen . Så skall personen mao inte få en andra chans. I så fall skall heller inte den politiker som stryper denna möjlighte heller ha den. Se till att ingen politiker har en endaste fallskärm från det statliga. Politiker skall komma och gå precis som alla andra ha samma ersättning och inte vara en utvald grupp utan vandra mellan näringsliv och politik.

    SvaraRadera
  3. Klyschiga bloggtitlar är ett (dåligt) val...

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig om det där med kraven på politiker. Sedan tycker jag att man skall få en andra chans att tentera upp betygen, vilket också kommer att tillåtas i nya skollagen.

    SvaraRadera
  5. sämsta iden varför ska man inte få kunna ha möjligheten att fixa till sina betyg?! lagen låter helt åt helvete. va bättre när sossarna styrde ju :S o dom sög enligt mej

    SvaraRadera
  6. Detta är bara ett sätt av alliansen att ytterligare öka klyftorna.

    SvaraRadera
  7. Lennart har ju sagt att man ska få *betala* för att själv tentera upp sig. Det betyder att den som har pengar och dessutom den drive som krävs för att på egen hand läsa upp ett ämne ska kunna få bättre betyg.

    Behöver han vara tydligare än så?

    Det stör honom att människor som varken är rika eller har akademikerföräldrar ändå har fått möjlighet att förbättra sina betyg efter tonåren.

    SvaraRadera
  8. Jag förstår hur du tänker, men jag såg det ur ett annat perspektiv. Nämligen att folk som läser upp sina betyg tar upp utbildningsplatser för mer behövande.

    SvaraRadera
  9. Varför då inte utöka utbildningsplatserna och samtidigt motivera fler att studera? Faktum är, att även om någon "taktikstuderar" så innebär det både en större flexibilitet och en bättre kompetensnivå vilket inte är att se ner på. En utbildning är ju faktiskt inte bara något man gör för att få jobb, utan också en utveckling av sitt medvetande. Sverige skadas inte av att kunskapsnivån ökar, det är en investering som betalar sig själv i framtiden.

    SvaraRadera