Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

tisdag 20 januari 2009

ALLA elever skall få chansen

Mängder av undersökningar pekar på ett enormt stort behov bland barn och ungdomar av att bli sedda och att känna sig viktiga. Framtidens skola måste därför enligt mitt förmenande satsa stora resurser på att utbilda lärarna i individuell coaching.

För att utveckla självförtroende och självkänsla är VARJE individ i ett stort behov av uppmärksamhet och vardaglig coaching.

Mitt första råd till alla skolledare blir därför att investera i utbildningar i coaching för Lärarkåren.

Mitt andra råd är att anställa lärarcoacher, som får till uppgift att coacha lärarna i den synnerligen avancerade konsten att ge VARJE elev professionell, vardaglig coaching.

Mitt tredje råd är att studera Barack Obama´s fantastiska förmåga att skapa framtidstro, trots finanskris.

Vi har inte råd att fortsätta med den förlegade tanken att det är klasserna som skall undervisas som en grupp.

Det nya kravet är att skolan skall inspirera och ge ALLA elever en möjlighet att se sin egen potential i livet och att därmed ge en känsla av POSITIV FÖRVÄNTAN på framtiden.



Medier skriver: AB DN SvD


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar