Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

söndag 1 februari 2009

Ledarutmaning för Obama

Den amerikanska ekonomin blir bara sämre och sämre. Förvisso visar de senaste siffrorna en mindre försämring av BNP än vad experterna trodde. Men när förklaringen är att företagen producerat väldigt mycket till lagerhyllorna, kommer vi troligen att se större försämringar senare under 2009.

Hur länge har amerikanska folket tålamod med president Obama´s inspirerande budskap om en bättre framtid?

Det kommer att krävas mycket tålamod och uthållighet från presidentens sida. Hans förmåga att skapa positiv framtidstro har hittills varit bländande, men det har varit i medgång utan att behöva fatta tuffa beslut. Nu måste han fatta svåra beslut, som kommer att slå hårt mot hans väljare, och samtidigt behålla de positiva förväntningarna. Den nye presidenten står inför mycket tuffa ledarutmaningar.

Lyckas han med sina inrikespolitiska mål, speciellt inom sjukvården, och ändrar sig när det gäller motståndet mot frihandel, ser framtiden mycket ljus ut.



Medier skriver: AB DN SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar