Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

fredag 7 maj 2010

Svårflirtad publik i storstäderna

Ligalaget Gothia Basket läggs ner pga bristande publikintresse. Inte ens landets näst största stad kan attrahera mer än ett snitt på 400 personer per match.

Men är det så konstigt att intresset inte är större i våra storstäder där nöjes- och idrottsutbudet är mycket stort. Så länge våra serier inte håller högre klass än de gör kommer vi inte att locka mer än närmast sörjande samt de mest intresserade ungdomarna.

Det kanske är så att i lite mindre sporter som handboll, basket, volleyboll och innebandy är det lättare att skapa ett stort intresse i mindre städer. Arvika och Visby är ju utmärkta exempel i basket.

Men det finns lösningar i form av att inte tillåta att ungdomsmatcher spelades samma tider som elitmatcherna. Då skulle hemmaföreningen kunna locka väldigt många ungdomar som skulle kunna skapa en häftig stämning kring matcherna. Gothias lilla arena borde ju lätt kunna vara fullsatt på varje hemmamatch.



Medier skriver: AB Exp DN SvD

1 kommentar:

  1. I många fall handlar det om location location location!
    För att citera en herre som tidigare jobbat med Frölundas PR sa: Frölunda hade inte heller haft någon bra publiksiffra om de hade spelat sina matcher i utkanten av stan på en åker.

    Gothiahallen ligger otroligt dåligt till. Det krävs att det spelas basket i city!

    Gothia lyckades inte ens locka sina närmast sörjande till matcherna.

    SvaraRadera