Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

fredag 21 maj 2010

"Bengan" använder det transformerande ledarskapet

Bengt-Åke Gustafsson har levererat fantastiska resultat som Tre Kronors förbundskapten under de senaste fem åren. Han har coachat Sverige till ett OS-guld, ett VM-guld och till semifinal i alla VM sedan guldet 2006.

Nu har han chansen att avsluta den här sejouren med ännu en guldmedalj, men då måste först svårspelade Tjeckien betvingas och det blir inte lätt.

Men oavsett hur det går för Tre Kronor kan vi nog konstatera att "Bengan" går till historien som kanske den framgångsrikaste landslagscoachen vi haft i genom ishockeyhistorien.

En av många positiva saker med "Bengan" är att hans moderna ledarskapsfilosofi som ligger i mångt och mycket i linje med den moderna forskningen.

Bass (1985) menar att ett ledarskap som leder till att människor tänjer på gränserna, agerar för sakens egen skull och inte för uppnå morot eller undvika piska, gör större insatser än förväntat, frångår sina egna behov till förmån för gruppen, samt känner en stor tillfredsställelse med sin ledare.

Detta vilar på voluntaristiska principer om att människan har en egen fri vilja som riskerar att suddas ut av piskan och moroten.

Oavsett om Bengt-Åke Gustafsson gör det medvetet eller inte så använder han sig i praktiken av det transformerande ledarskapet, vilket är det enda som har fullt stöd i forskningen.


Medier skriver: AB Exp DN SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar