Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

onsdag 10 mars 2010

Status Quo i internationell fotboll

Igår avancerade Arsenal och Bayern Munchen till kvartsfinal i Champions League. Ikväll slåss Manchester United mot Milan och Real Madrid mot Lyon. Känns lagen igen från de sista 10 årens slutspel?

Varför är det år efter år samma lag som kämpar om Champions League-bucklan? Det handlar ju trots allt om en sport med en enorm konkurrens.

Förvisson är konkurrensen stor, men samtidigt finns de stora pengarna hos endast ett fåtal klubbar och det är dem som år efter år når både nationella och internationella toppresultat.

Har man pengar att handla i stort sett vilka spelare man vill och därmed komponera ihop det lag man vill skapas enorma fördelar mot de som inte kan det.

Storlagen dammsuger hela världen på talanger som alla hamnar i de klubbar som har råd att betala mest. De som har pengarna tar talangerna och kan därför rent sportsligt ligga steget före. De som ligger steget före sportsligt får också mer och mer av sponsorpengarna.

Status Quo råder alltså inom internationell fotboll och därför kommer också Champions League-slutspelen i framtiden att utkämpas mellan FC Barcelona, Real Madrid, Inter, Milan, Juventus, Manchester United, Arsenal, Chelsea, Liverpool, Lyon och Bayern Muncen.


Medier skriver: AB Exp DN SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar