Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

måndag 29 mars 2010

March madness är fantastiskt

Det började med 65 lag i NCAA-slutspelet (Amerikanska collegebasketen) och efter mängder av matcher med förtätad stämning står vi nu inför FINAL FOUR, med de fyra bästa lagen;

Butler University - Michigan State (semi 1)

Duke University - West Virginia (semi 2)

Det var nog ganska få som tippade att ens något av ovanstående lag skulle nå topp 4. De flesta var nog överens om att Kansas, Kentucky och Syracuse definitivt skulle göra upp om titeln kommande weekend i Indianapolis.

Det som imponerat mest på mig hittills under slutspelet är det fantastiska försvarsspelet som verkligen ALLA lag spelar. Det är i stort sett omöjligt att hitta helt öppna skott. Nästan alla skott utmanas med en hand upp i skyttens synfält och vill man göra poäng nära korgen kommer minst två tuffa försvarare göra allt för att blocka skottet.

Vilka vinner då slutspelet?

Vissa sympatier måste jag känna för West Virginia, som coachas av Bob Huggins, vars coachingstaff jag praktiserade hos under en säsong då jag studerade på Akron University.

Mötet Butler-Michigan State är en kamp mellan Butlers tålamod i anfall och oerhörda kampvilja i försvaret och Michigans tuffa returtagning och transitionspel.

Högre tempo med mycket löpande fram och tillbaka bör gynna Michigan med det mer kontrollerande och långsamma spelet gynnar Butler.

Fördel: Michigan State, mest pga en mer rutinerad coachingstaff, med Dan Izzo i spetsen.

Duke mot West Virginia blir troligen en kamp mellan Dukes patenterade man-man-försvar och West Virginias fysiskt mycket stora zonförsvar.

Duke vill nog driva tempot och WV dra ner det så mycket som möjligt.

Duke har tuffa insidespelare, men de är inga stora scorers utan Scheyer, Singler måste producera om det skall bli ännu en final för coach K.

Nolan Smith 1-1-spel och 3p-skytte är också en nyckel för Duke.

Viktigt för WV blir också hålla nere antalet turnovers då guardspelet är deras akilleshäl. Ordinarie pointguarden, Darryl Bryant, är ju som bekant fotskadad. I vinsten mot Kentucky lyckades man hålla antalet turnovers på 12.

Fördel: Duke, mest pga deras enormt disciplinerade spel och smartness.

Medier skriver: CBS AB Exp DN SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar