Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

lördag 29 januari 2011

Malmö växer som idrottstad

Miljardären Hugo Stenbäck, son till Jan Stenbäck, och arvtagare av Kinnevikgruppen och företag som Tele2, Millicom, Metro, MTG och Transcom, går enligt Sydsvenskan in med 70 miljoner SEK under tre år i Malmö Redhawks.

Satsningen skall äntligen leda till Elitserien för Redhawks, som upplevt många misslyckanden de senaste åren.

Med tanke på Malmö Arena och det stora Ishockeyintresset i Malmö skulle det nog innebära ett lyft för Elitserien om Redhawks tog steget upp.

Jag har för övrigt en teori om kopplingen mellan årsomsättning och tabellplacering inom lagidrotter på elitnivå.

Om man jämför tabellplacering och årsomsättning de senaste 20 åren i alla högsta ligor i alla lagsporter tror jag att korrelationen är närmare 100%.

Tråkigt nog har jag antagligen rätt i mitt antagande, vilket innebär att de långsiktiga resultaten i elitidrotten avgörs till nästan 100% i klubbarnas förmåga att generera pengar.

Men eftersom de sportsliga resultaten genererar möjligheter att dra in mer pengar, som i sin tur ger större sportsliga möjligheter, måste klubbarna först visa sportslig bärkraft för att få möjligheter att generera finansiering av bättre spelare.

Malmö Redhawks har både visat sportslig bärkraft och förmåga att generera pengar. Dessutom finns publikunderlaget! Vad saknas då i så fall?

Kanske är det den starka kulturen som finns i klubbar som Färjestad, HV71, MoDo, Timrå, Skellefteå osv.

Men den kulturen kan definitivt skapas i Malmö Redhawks i en stad som blir allt mer att räkna med inom elitidrotten.

Nya storsatsningen på Malmö Idrottsgymnasier kommer säkerligen att vara stilbildande för Svensk idrott. Det växande elitidrottsområdet runt nybyggda Swedbank stadion kan bli hur häftigt som helst och möjligheterna kring Malmö arena är enorma.

Medier skriver: AB Exp DN SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar