Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

torsdag 8 juli 2010

Höj domarnas status

Frågan är om inte det är de bästa domarna inom lagidrotten som är de mentalt starkaste inom elitidrotten.

Tänk att du förväntas bedömma alla situationer på ett helt perfekt sätt, och du har inga TV-repriser att titta på. Och även om du bedömmer helt korrekt kommer halva publiken och ofta ett antal spelare att protestera.

Lägg därtill att de flesta spelare gör allt för att lura dig med sofistikerade tröjdragningar, makalösa filmningar som får omgivningen att tro att de blivit hänsynslöst nersparkade.

Och det värsta av allt är att om domarteamet gjort ett felfritt arbete är det ingen som säger någonting.

Domaryrket borde istället höjas som ett statusjobb och som en fantastisk ledarskapsträning och träning i mental tuffhet.

Ge domarna mer uppskattning, vilket är fantastiskt bra i fostringssyfte för alla ungdomar.

Medier skriver: AB1 AB2 Exp DN SvD

1 kommentar:

  1. Håller med dig till fullo. I Värmland har vi stora rekryteringsproblem av nya basketdomare. Enligt mig beror detta till stor del på hur klubbarna i distriktet beter sig mot domarna. Vidare så har klubbarna ett stort behov av tränare, vilket gör att de som är intresserade många gånger väljer "den andra sidan".
    Inför Nolltolerans mot påhopp på domare såväl i seniorserier som i ungdomsserier, stäng av de tränare och spelare som beter sig illa. Satsa resurser på att utbilda ALLA inom sporten och rekrytera däifrån.

    SvaraRadera