Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

torsdag 8 juli 2010

Drömmar och hängivenhet är en mäktig kombination

Volvo Personvagnar måste rekrytera tekniker och ingenjörer från andra länder. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många kompetenta personer i Sverige, trots den relativt höga arbetslösheten.

År av anti-intellektualisering och för lågt ställda krav i skolvärlden har sänkt Sverige till allt lägre kompetensnivåer.

Någon smart människa har sagt att "drömmar och hängivenhet är en mäktig kombination". I dag klarar inte vuxnaförebilder att skapa miljöer för unga att drömma, i alla fall inte i tillräcklig utsträckning.

Än mer skrämmande är vår oförmåga att beskriva framtidens krav och den allt större konkurrens som våra företag upplever.

Många tidigare underutvecklade länder i framför allt Asien och forna östeuropa är i snabb utveckling och på väg att springa ifrån oss.

Detta måste vi klargöra för våra ungdomar, för oavsett vad vi vill eller inte så kommer verkligheten att vara brutalt ärlig mot dom.

Ingenting ersätter hårt arbete!

Medier skriver: AB Exp DN SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar