Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

torsdag 2 april 2009

Idrotten är konstig!

Ett av världens bästa landslag i fotboll, Argentina, borde väl inte ha problem att besegra lilla Bolivia, trots att matchen spelades på över 3000m höjd. Logiskt sett borde Argentina, med sina fantastiska spelare manövrera ut Bolivia under 90 minuters speltid.

Men efter 6-1 till Bolivia funderar man ju hur mycket logik som kan appliceras på den matchanalysen.

Låt mig ändå göra ett försök;

För det första är konkurrensen mördande i dagens fotboll. Om Argentina sjunker några procent under sin normala förmåga och Bolivia spelar lite bättre än normalt, vänder en given Argentinaseger till en oviss match. Nu gjorde säkert Bolivia sin bästa match i landets historia och då kan det bli ett sånt här resultat.

För det andra måste man räkna in slumpen som en relativt viktig faktor, även om få idrottsanalytiker gillar det. Bolivia hade det flyt som behövs för att trigga den här typen av matchutveckling. Skulle lagen mötas tio gånger till tror jag inte Bolivia skulle vinna mer än kanske, kanske en match, mest beroende på att de behöver ha mycket flyt för att besegra stjärnorna i Argentina.

Men jag kanske har fel i min bedömning av lagen. Kanske är det så att Bolivia har ett fantastiskt bra lag. Vi lurar oss själva genom att tro att mindre kända spelare inte kan komponera ihop ett lika välspelande piano som de traditionellt starka lagen. Idrottshistorien har många gånger visat att de bästa lagen inte byggs upp av enbart stjärnor. Teambuilding är lite mer komplext än så. Låt mig snart återkomma i detta synnerligen spännande ämne.




Medier skriver: AB DN SvD

2 kommentarer:

  1. Intressant!!! utveckla gärna

    /Karimi

    SvaraRadera
  2. Well, med tanke på att Bolivia nästan bara vinner på hemmaplan, och det mot t.e.x Argentina och Brasilien (kanske inte då med 6-1). Så är det inte underligt att iaf jag drar slutsatsen att höjden spelar väldigt stor roll.

    Spelare som har mött Bolivia på hemmaplan har beskrivit det som att man blir helt slutkörd efter 15 minuter.

    SvaraRadera