Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

fredag 17 april 2009

Hur bra idrottsmän är innebandyspelana?

Sverige kom tvåa i senaste innebandy-VM. Var det en bra prestation? Eftersom inte mer än tre länder satsar på Innebandy är det väl inte speciellt imponerande, eller?

Alla länder satsar ju på t ex Fotboll och Basket. Därför är det givetvis enormt mycket lättare att nå världseliten i Innebandy än Fotboll.

Bara att avancera till slutspel i EM eller VM i Fotboll är MYCKET svårare än att ta guld i Innebandy-VM.

Samtidigt behöver en idrott inte vara svårare bara för det finns fler utövare. Ta t ex Gymnastik, vilket utövas av relativt få personer, men som enligt mitt förmenande är den mest avancerade sporten.

Därför kanske Innebandy har sin största utvecklingsmöjlighet i att släppa fram artisteriet, den avancerade klubbtekniken och den magiska bollbehandlingen?

Men det gäller nog alla de stora lagsporterna och där är fotbollen den största vinnaren de sista åren. Tempot, tekniken och det offensiva spelet har utvecklats till enormt höga nivåer, vilket framför allt Chelsea och Liverpool visade i senaste omgången av Champions League.

Världens största sport, räknat till antalet licensierade spelare, Basket, tycker jag också har utvecklats till ett artisteri av stora mått. Det är inte för inte som Amerikanarna anser att deras bästa atleter är basketspelarna.

När det gäller innebandy skall det bli intressant att följa vilka som kommer att bestämma spelets utveckling? Blir det de spelförstörande coacherna eller blir det de offensivt inriktade med sinne för artisteri?

Kanske måste man göra som fotbollen, nämligen att förändra reglerna till förmån för det offensiva spelet.


Medier skriver: AB DN SvD

1 kommentar:

  1. Jag skulle nog vilja påstå att det är i varjefall fyra länder som verkligen satsar på innebandyn. Sverige, Finland, Tjeckien, Schweiz.

    Fler lär komma fram inom några år. Annars bra blogg.

    SvaraRadera