Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

söndag 29 mars 2009

Rationellt beteende är inte dumt

Jag tycket att resultatbaserade bonusar är jättebra. Om en människa erbjuds en belöning om hon gör ett extra bra jobb är väl ganska smart. Alla anställda och ägare i ett företag vill väl att resultat blir bra. Alltså kan det vara smart att rekrytera riktigt bra personer för att förbättra resultatet.

För att övertyga dessa stjärnor att välja just vårt företag krävs givetvis något extra, vilket kan vara en resultatbaserad bonus.

Misslyckas dom blir det inga pengar, lyckas dom blir de rikligt belönad och alla är lyckliga och glada.

Det kallas rationellt beteende och är något att fundera på för Näringslivet. Ja, kanske också för Wanja och hennes kompisar.

Medier skriver: AB DN SvD

2 kommentarer:

  1. Jo da. Låter bra. Frågorna är dock tre. (1) hur skall det utformas? (2) hur stor del skall vara resultatbeserad? och (3) hur mäter man resultatet?

    Det är inte alls säkert att ett bra resultat beror på att man har en bra VD. I praktiken tror jag den kopplingen i de allra flesta fall är mycket svag.

    Det kan tänkas att det är någon mjukvarudesigner - en helt vanlig knegare - som kom på iden som gjorde succe. I bästa fall får då denna knegare 20000 i premie, om någon bryr sig alls.

    Eller så var det ren tur - eller en svängning i marknaden.

    En VD skall ha bra betalt - men det är inte säkert att en bonus är rationellt och leder till bättre resultat för företaget.

    Däremot så kanske man inte får någon VD om man inte lockar med bonus. Men --- det är en helt annan fråga.

    Och det är inte säkert att VDn behöver kosta 20 miljoner --- kanske det räcker med 2. Vet företag som går aldeles utmärkt där en av grundarna formellt är VD och har obetydligt mer i lön.

    SvaraRadera
  2. the one and only thaliban20 april 2009 kl. 21:53

    det kan också kallas för orättvisa Lennart när chefen får en feeede bonus medans arbetarna blir sparkade pga brist i företagets ekonomi. fast man kan ju alltid försöka bjuda sina "arbetare" på glass :)

    SvaraRadera