Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

onsdag 4 mars 2009

Olika typer av ledarskap

Det styrande/auktoritära ledarskapet


Chefen/ledaren är den som bestämmer och fattar beslut. Är en förutsättning när man arbetar under tidspress, t ex i militära sammanhang och matchsituationer inom idrotten.

Detta ledarskap är också vanligt förekommande när gruppen inte är tillräckligt erfaren ellerkan behövas för att skapa tydliga ramar och regler för verksamheten.

Är troligen en förutsättning för grupper utan gemensamma mål, tydlig rollfördelning eller grupper med begränsad förmåga att fungera tillsammans.


Det visionära ledarskapet
behövs för att inspirera gruppen i riktning mot ett framtida önskvärt tillstånd = VISIONEN. För detta behövs en visionär ledare som lockar gruppen med sig i riktning mot visionen.

Om gruppen själva klarar att skapa denna vision handlar ledarskapet mest om punkt nr 3.


Coaching och rådgivning är för mig det slutgiltiga ledarmålet. Då är gruppen stark med högt motiverade individer som vet sin roll i gruppen. Ledaren blir då en rådgivare, inspiratör och mentor.


Medier skriver: AB DN SvD

2 kommentarer:

  1. Visst är det viktigt med en tydlig chef men i den tid vi nu verkar vill jag lyfta fram chefen kommunikativa förmåga. Detta är ännu i sin linda men kommer inom några år vara en av grunderna i det moderna ledarskapet. Både när det gäller visionen och alla de förändringar många organiationer nu går igenom spelar chefernas förmåga att kunna kommunicera en avgörande roll.I studier där vi jämfört chefer med goda kommunikativa egenskaper mot de med svaga kommunikativa egenskaper ser vi att chefer som är duktiga på att kommunicera förankrar ledningens strategier och visioner på en tredjedel av tiden.

    Peter Bolinder
    Netsurvey

    peter.bolinder@netsurvey.se
    tel+46 704 202000

    SvaraRadera
  2. Jag håller definitivt med dig och det är ju intressant att era studier visar så påtagliga skillnader mellan olika chefer.

    Tack för intressanta synpunkter,
    Lennart Grundel

    SvaraRadera