Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

torsdag 24 september 2009

Idrotten främjar fusk!

IFK Göteborgs danske målvakt Kim Christensen riskerar avstängning för att medvetet ha gjort sitt mål mindre. Personligen trodde jag inte etta var möjligt, men tydligen kan man sparka till stolparna så att de flyttar sig en aning.

Hur kan man ens tänka tanken att fuska på det här sättet?

Fusk inom idrotten är ju som bekant ganska vanligt och givetvis borde allt fusk beivras.

Det finns dock en del moraliska frågor som kanske hamnar i en gråzon;

Skall en fotbollsspelare erkänna att han rörde bollen och att motståndarna borde få inkastet?

Skall en volleybollspelare erkänna att han vidrörde nätet?

Det är uppenbart i dessa båda fall att idrottare INTE anser att man skall erkänna dessa tydliga fel, och det säger väl ganska mycket om hur dålig idrotten är på att fostra moraliskt riktigt beteende.

Medier skriver: AB Exp DN SvD

1 kommentar:

  1. Hej Lennart!

    En litet plus hade varit om du hade haft kategorier eller etiketter (som det kallas på blogspot). Då hade de hjälpt en att läsa om det som man är mest intresserad av. Basket, fotboll, golf eller coaching?

    SvaraRadera