Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

söndag 23 augusti 2009

Det är dags att vända på våldsbrottstrenden

Jag läste precis i aftonbladet.se att någon feg idiot slagit ner och rånat en 86-åring. Personligen har jag tröttnat på alla dessa meningslösa våldsbrott där förövaren, om han fälls överhuvudtaget, får ett mycket lindrigt straff.

Nu är det kanske tveksamt om höga straff är en bra lösning för förövaren, som säkerligen är i behov av psykisk vård, en stor dos självkänsla och framförallt mängder av kärlek.

Däremot tycker jag en viktigare fråga är hur samhället kan garantera hederliga medborgares allmänna säkerhet. Unga flickor ska inte behöva vara nervösa för att bli brutalt våldtagna, äldre människor ska inte vara rädda för att öppna när det ringer på dörren......osv........

Problemet med våldsbrotten är givetvis mångfacetterat, men en viktig del är att markera för alla potentiella våldsverkare att friheten kommer att berövas under mycket, mycket lång tid om du begår ett våldsbrott.

Om jag fick bestämma skulle ALLA grövre våldsbrott leda till livstids fängelse.


Medier skriver: AB Exp DN SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar