Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

tisdag 21 juli 2009

Tränarteam skall utveckla talanger

Malmö FF´s tränare Roland Nilsson får mycket kritik för att MFF inte vinner i större utsträckning.
Men dom har nästan alltid större bollinnehav och skapar också fler chanser än motståndarna. Det tycker jag tyder på att spelsystemet är bra, men kanske att spelarna inte är tillräckligt bra.

Därför tycker jag att Roland Nilsson och hans tränarteam skall fortsätta att utveckla det unga laget, för när de blir mer rutinerade och bättre i avgörande lägen kan "de himmelsblå" bli dominerande i svensk fotboll.

Lägg till att Malmö FF troligen har Sveriges bästa ungdomsverksamhet, vilket bådar gott.

Svensk fotboll behöver styrelser som vågar ge tränarteamen chansen att utveckla talangerna långsiktigt. Tyvärr är de flesta styrelserna och tränarteamen för kortsiktiga och ganska dåliga på att utveckla talanger. Det mesta går ut på att värva in färdiga spelare istället för att ta på blåstället och träna upp de fantastiska talanger vi faktiskt har i svensk fotboll.

Till er som är tränare; Bevisa er förmåga som tränare och utvecklare av talang. Tänk inte som Halmstad BK, som skll värva sig ur krisen. Träna er ur krisen istället.


Medier skriver: AB Exp DN SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar