Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

måndag 6 juli 2009

Bort med supandet

Göran Hägglund vill höja alkoholskatten för att få svenska folket att dricka mindre. Målet att få folk att dricka mindre håller jag definitivt med Socialministern om, men metoden kan diskuteras.

Tänk om vi kunde lära oss att dricka mycket mindre och njuta mer av det lilla. Den vansinniga fyllekultur som regerar i vårt avlånga land är pinsam och ett av många exempel på hur mycket sämre självkänsla och självförtroende vi har jämfört med många andra kulturer.

Jag undrar om det finns en koppling mellan mängden supande och självmordsfrekvensen?

Istället för högre alkoholskatt, tror jag på ett ökat engagemang från alla oss som är motståndare till den intelligensbefriade supkulturen. Vi måste övertyga om att det finns bättre sätt att förhålla sig till alkohol.

Polisen kan också göra oerhört mycket mer, genom att plocka in alla överförfriskade människor som varje dag beter sig som idioter.

Brott som begås av alkoholpåverkade människor borde kanske ge högre straff istället för tvärtom.

Varför inte lära av medelhavskulturerna, där människor aldrig super, utan istället njuter av ett gott vin till maten eller EN öl på kvarterspuben. De behöver inte alkohol som substitut för självkänsla eller självförtroende.

Medier skriver: AB Exp DN SvD

2 kommentarer:

  1. håller med dig till fullo. Svenskar (eller skandinaver rättare sagt) är så otroligt tillbakadragna och stela jämfört med sydeuropeiska länder. Vi måste ta in omvärlden och låta oss själva påverkas och förändras, låt sverige bli ett med världen!

    SvaraRadera
  2. Man ska veta att med en ökad arbetslöshet så ökar också supandet. Det går inte att låtsas om att människor kan välja själva för många kan inte det. En högre alkoholskatt är en preliminär lösning för att svenska folket som är arbetslösa inte ska supa ner sig. Jag har själv vänner som jag vet super ner sig flera gånger i veckan bara de har pengar, dyrare alkohol=mindre supande (för de flesta), sedan finns det ju import och hembränneri men långt ifrån alla har den möjligheten.

    Dock är ett mer långsiktigt mål att jobba som du beskriver med att ändra synen på alkohol.


    mvh

    RS

    SvaraRadera