Om mig

Mitt foto
Under de närmaste åtta månaderna kommer jag att bo i Örebro och arbeta dels som Head Coach för EcoÖrebro i Basketligan, dels fortsätta arbeta med verksamhetsutveckling och ledarutveckling. När jag vill ha kul går jag på bio, lyssnar på bra musik, går på café, spelar golf, shoppar loss, reser till någon trevlig storstad (helst Prag eller New York), reser till solen, läser en intressant bok mm. Mina favoritställen är Nyhavn och Ströget i Köpenhamn, Espresso house på Davidshalls torg i Malmö, Greenwich Village i New York, Karlsbron i Prag, Stockholms innerstad, Gran Canaria, Bokskogens Golfklubb, Ljunghusens Golfklubb, Central Park i NY, Bosön och Norska fjällen. Min senast lästa bok är "Ledarskapets fem utmaningar" av Stefan Söderfjell.

onsdag 23 februari 2011

Hur bra är nordisk fotboll?

Efter FC Köpenhamns förlust igår mot Chelsea med 2-0 funderar jag hur bra nordisk fotboll är jämfört med övriga Europa. FC Köpenhamn är ju faktiskt vårt klart bästa lag för tillfället.

Det är svårt att jämföra olika ligor, men frågan är om det finns några nordiska lag över huvud taget som skulle klara sig bra i Premier League, La Liga och Serie A? Personligen tror jag att möjligen FCK skulle kunna hävda sig, men tyvärr inga andra lag.

Men jämförelsen måste nog också ställas i perspektivet att våra ligor betalar låga löner, vilket innebär att vi tappar våra bästa spelare till de kapitalstarka ligorna.


Medier skriver: AB1 AB2 Exp1 Exp2 DN SvD

1 kommentar:

  1. Att skapa ett gemensamt nordiskt ligasystem skulle lösa många av problemen. Det behövs en större marknad och mer pengar för att få in det nödvändiga kapitalet.

    SvaraRadera